Zetor rozszerzył gamę o nowy model o nazwie Crystal. Po długiej przerwie czeski producent wraca z traktorem zasilanym sześciocylindrowym silnikiem o mocy 144 i 163 KM.
Nowy model wyróżnia się dodatkowo prostą obsługą i niskimi kosztami utrzymania oraz eksploatacji. Dzięki wprowadzeniu nowego traktora dochodzi do poszerzenia gamy modeli marki Zetor z trzech do czterech. Znakiem rozpoznawczym w zakresie designu nowego modelu Zetor Crystal będą czerwone koła, które firma planuje stopniowo wdrażać do wszystkich swych produktów.
Główną cechą nowego Crystal jest sześciocylindrowy silnik wyprodukowany przez DEUTZ AG i wyposażony w 24-zaworową głowicę oraz wtrysk Common Rail. Solidny blok silnika tworzy zwartą część konstrukcji nośnej ciągnika, która jest w stanie wytrzymać wysokie obciążenia generowane przez zagregowane z ciągnikiem maszyny. Stała moc silnika w dużym zakresie obrotów zwiększa wydajność pracy i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
Do kolejnych nowości technicznych modelu Crystal należy zaliczyć zwiększony rozstaw osi, który wynosi 2840 mm i przyczynia się do lepszej stabilności ciągnika.
Łatwość obsługi nowego modelu zapewnia skrzynia biegów z zakresem 30 biegów do przodu i 30 biegów wstecznych, która jest obsługiwana przy pomocy trójstopniowego wzmacniacza momentu obrotowego (PowerShift), rewersora hydraulicznego (PowerShuttle) oraz przycisku sprzęgła umieszczonego na dźwigni zmiany biegów (PowerClutch). System zawieszenia osi przedniej składa się z dwóch niezależnie zawieszonych półosi zapewniających bardziej komfortową jazdę z niższym poziomem drgań.
Dzięki standardowemu 4-zakresowemu tylnemu WOM można go wykorzystać do całego zakresu prac polowych od pracy z małym obciążeniem, np. kosiarką, po maksymalne obciążenia w pracy z agregatami uprawowymi, pługami czy wozami paszowym. Wał odbioru mocy odznacza się dodatkowo wysoką wydajnością pracy przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa.
Nowoczesna elektrohydraulika Crystala przyczynia się do podniesienia wydajności pracy i obniżenia zużycia paliwa o 5-7 procent. Jest ona wyposażona w system Hitchtronic, który jako pierwszy został wprowadzony na rynek właśnie przez firmę ZETOR, która zdobyła za to rozwiązanie wiele nagród. Chodzi o system automatycznej regulacji tylnego, trzypunktowego zawieszenia. Przy użyciu tego systemu nie trzeba ustawiać i regulować TUZ, wystarczy zadać żądaną głębokość orki i system sam dobierze odpowiednie parametry.
Kabina Crystala jest przestronna i w znaczący sposób eliminuje hałas. Bardziej komfortową pracę kierowcy i mniejsze zmęczenie gwarantuje klimatyzacja oraz amortyzacja kabiny i przedniej osi napędowej. Dla lepszego przewietrzania oraz ułatwienia pracy z ładowaczem czołowym kabina jest dodatkowo wyposażona w otwierane i regulowane okno dachowe. Doskonała ergonomia elementów sterowania umożliwia intuicyjne kierowanie ciągnikiem bez konieczności długiego uczenia się.
Ponadczasowy design ciągników Zetor Crystal nawiązuje do pierwotnego oryginalnego ciągnika Crystal, który był produkowany przez markę Zetor od 1969 roku. Nowy Crystal czerpał inspirację od swojego poprzednika w postaci ostrych krawędzi oraz regularnych geometrycznych kształtów nawiązujących do geometrii kryształów. Aktualny model jako pierwszy w historii Zetora jest produkowany z czerwonymi kołami. Ten szczególny element design firma Zetor planuje stopniowo wdrażać do całego swojego portfolio ciągników.
Opr. AM